- Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ zorgt voor een veilige regio waarin rampen en crises zo goed mogelijk worden voorkomen en bestreden en inwoners kunnen rekenen op snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg. Dit doet zij samen met de achttien gemeenten, politie en andere lokale, regionale en landelijke partners.
De VRGZ heeft haar jaarstukken in april 2020 naar de gemeenten gestuurd. In deze stukken staan de gerealiseerde doelen. In 2019 heeft de VRGZ de regio opgedeeld in vijf OvD-gebieden. (OVD=Officier van Dienst). Met deze aanpassing is de bezuinigingstaakstelling (vanaf 2019) die met het bestuurlijke besluit gepaard gaat, ingevuld. Daarnaast zijn operationele grenzen aangegeven om zo de opkomsttijden te verbeteren. Ook is er een beleidsplan opgesteld over de paraatheid van de brandweervrijwilligers. Tot slot zijn de onderhoudskosten van de brandweerkazernes opgeschoven naar 2020.
VRGZ
Balanstotaal
72.132
Eigen vermogen
3.683
Vreemd vermogen
68.449
Totaal exploitatie
75.220
% deelname Beuningen
3,43%
Gemeentelijke bijdrage
1.351
Inventarisatie risico's
5.512
Weerstandsvermogen
3.682
Risico tekort Beuningen
78
(x € 1.000)
- Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) onderzoekt, op verzoek van de afdeling Dienstverlening mogelijke fraude met Participatiewet, lOAW-, IOAZ-uitkeringen en Wmo-voorzieningen. Bij vermoeden van fraude (boven een bepaald bedrag) of wanneer de gemeente op basis van de haar beschikbare middelen de zaak niet kan afhandelen, verstrekt de gemeente een onderzoeksopdracht aan het IBO. In 2019 hebben we gesprekken gevoerd met het IBO om de kwaliteit van de rapportages te verbeteren.
IBO
Balanstotaal *
64
Eigen vermogen
Vreemd vermogen *
64
Totaal exploitatie
347
% deelname Beuningen
20,46%
Gemeentelijke bijdrage
71
Inventarisatie risico's
Weerstandsvermogen
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
* cijfers 2018 (2019 en 2020 niet beschikbaar)
- Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De MARN is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in ARN B.V.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is verdwenen. De MARN verzorgt geen projecten meer en er is geen budget voor beschikbaar. De regeling zelf blijft in stand en richt zich op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval aan ARN B.V.. Daardoor blijven onderwerpen over afval een rol spelen. Het secretariaat van GR MARN zit inmiddels bij Dar NV.
In 2019 is het onderzoeksrapport ‘MARN en de energietransitie’ opgesteld, in opdracht van het bestuur van de GR MARN. Aanleiding was de verkoop van de aandelen in ARN B.V. door GR Regio Rivierenland en GR Regio de Vallei. Daarnaast is ARN in het licht van de energietransitie aan het herpositioneren van afvalverwerker naar energieleverancier. In het rapport staan twee scenario’s, te weten handhaving van de huidige situatie en een GR MARN+ variant. Besluitvorming hierover vindt plaats in 2020.
MARN
Balanstotaal
11.618
Eigen vermogen
9.869
Vreemd vermogen
1.749
Totaal exploitatie
360
% deelname Beuningen
8,00%
Gemeentelijke bijdrage
-42
Inventarisatie risico's
Weerstandsvermogen
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Door bundeling van deze taken in de regio verbetert de uitvoeringskwaliteit en de efficiency. Naast de milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan ODRN.
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan 2019 bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). We hebben een begroting gemaakt op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren. Daarnaast zijn een aantal projecten gepland. Deze spitsen zich onder meer toe op ondermijning (uitvoeren flitscontroles) en energiecontroles bij bedrijven.
Voor de uitvoering van de BRIKS-taken door de ODRN is € 85.000 meer uitgegeven dan in het Werkplan was begroot. Het grote aantal omgevingsvergunningen dat is verleend door de toename van bouwactiviteiten vanwege de aantrekking van de economie, verklaart deze toename. Tegenover de toename van de kosten voor omgevingsvergunningen staan ook veel hogere legesinkomsten (primair begroot: € 406.000, werkelijke inkomsten: € 843.000).
In 2019 heeft het bestuur van de ODRN veel gesproken over ontwikkelingen binnen de ODRN en de manier waarop de ODRN samenwerkt met zijn partners. Aanleiding hiervoor waren financiële tekorten die de ODRN liet zien in 2018 en ook in 2019. Hierbij is intensief gekeken naar de oorzaken van die tekorten en welke besluitvorming dat vraagt. Het bestuur is daarbij ondersteund door een aantal externe adviseurs. De financiële huishouding van de ODRN is onderzocht maar ook is in bredere zin gekeken hoe de organisatie ervoor staat. Nieuwe ontwikkelingen, zoals de invoering van de Omgevingswet zijn hierin meegenomen. In 2020 neemt het Algemeen Bestuur een besluit over het Ontwikkelprogramma ODRN 2020-2021 .
ODRN
Balanstotaal
2.475
Eigen vermogen
-200
Vreemd vermogen
2.675
Totaal exploitatie
16.521
% deelname Beuningen
6,40%
Gemeentelijke bijdrage
1.059
Inventarisatie risico's
803
Weerstandsvermogen
0
Risico tekort Beuningen
0
(x € 1.000)
- Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).
In 2019 ging de aandacht uit naar:
- inzet Gezondheidsmakelaars;
- nieuwbouw kantoorgebouw GGD in Nijmegen;
- begrotingswijziging Veilig Thuis 2019 en verder;
- totstandkoming van productenboek Jeugdgezondheidszorg (wettelijk vs. facultatief);
- totstandkoming van de nieuw meerjarenstrategie 2020 - 2023.Onderstaande bedragen voor de GGD zijn exclusief de kosten voor Jeugdgezondheidszorg. Deze kosten zijn ondergebracht in het Programma Jeugd.
GGD
Balanstotaal
10.855
Eigen vermogen
514
Vreemd vermogen
10.341
Totaal exploitatie
36.847
% deelname Beuningen
4,14%
Gemeentelijke bijdrage
1.174
Inventarisatie risico's
5.695
% Weerstandsvermogen
30%
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
- Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is een uitvoeringsorganisatie van vijf gemeenten. De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten van € 2,6 miljoen worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Een belangrijk project waar Munitax in 2018 mee is gestart, is de controle van de BAG-oppervlakte van de diverse gemeenten. Dit is een project in samenwerking met alle gemeenten. Volgens planning zou het in 2019 zijn afgerond. Het loopt echter nog door in 2020 zodat er vanaf 2020 voor de wet WOZ gewaardeerd kan worden met de BAG-oppervlakte.
Munitax
Balanstotaal
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal exploitatie
2.442
% deelname Beuningen
19,74%
Gemeentelijke bijdrage
482
Inventarisatie risico's
Weerstandsvermogen
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
- Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
De Regio Arnhem-Nijmegen is een samenwerking van achttien gemeenten voor een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het Algemeen Bestuur van het gemeenschappelijk orgaan (GO) richt zich op afstemming en samenwerking. Binnen het GO zijn vier overleggen tussen portefeuillehouders actief, gericht op de beleidsterreinen Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
In 2019 heeft het Algemeen Bestuur geconstateerd dat de regio een 'bleek' profiel heeft en haar potenties onvoldoende benut. Als regio zijn we onvoldoende in staat ons te presenteren. Tegelijkertijd komen er grote opgaven op ons af die om een regionale aanpak vragen met een integrale en krachtige besturing. Alle gemeenten is gevraagd of er draagvlak is om een meer slagvaardige regionale samenwerking te vormen met een scherpere profilering en lobby, een heldere visie en ambitie die aansluit bij de agenda van Provincie, Rijk en Europa. Na 'groen licht' van alle gemeenten is een stuurgroep gevormd die op basis van verzamelde input en consultatie van colleges en gemeenteraden de contourennotitie Versterking regionale samenwerking heeft opgesteld. In deze contourennotitie is nadrukkelijk rekening gehouden met de gevoelde urgentie in de regio om de slagkracht in de opgaven te vergroten en aandacht te hebben voor transparantie van besluitvorming en democratische legitimatie.
Als de geschetste contouren tot instemming leiden van de aangesloten gemeenten, moet dit uiteindelijk resulteren in een voorstel voor een stevige samenwerkingsvorm met een visiedocument, een regionale agenda en een wijziging van de gemeenschappelijke regeling. - Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners voor wie regulier openbaar vervoer of eigen vervoersmogelijkheden niet kunnen voorzien in de vervoersbehoefte. Door het vervoer via Avan ondersteunen zij deze inwoners in de zelfredzaamheid.
In 2019 voerde Avan voor Beuningen het zogenoemde vraagafhankelijk vervoer uit (ook wel het sociaal of recreatief vervoer op basis van de Wmo) en het vervoer op basis van de Jeugdwet. Vanaf 1 augustus 2020 komt daar leerlingenvervoer bij.
In 2019 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd voor Beuningen. Allereerst de reguliere taken, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van Avan en het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland. Daarnaast heeft de BVO DRAN maatregelen genomen om de kosten te beheersen. Een derde onderdeel betreft het voorbereiden op de aanbesteding voor het callcenter, het routegebonden en vraagafhankelijk vervoer. De bestaande contracten lopen af op 1 augustus 2020. In deze aanbestedingen zijn verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van het aflopende contract. Deze aanpassingen zijn erop gericht de kosten te beheersen zonder de kwaliteit van het vervoer wezenlijk aan te tasten.
De gemeente en de BVO DRAN moeten nauw samenwerken om greep te krijgen op de kostenontwikkeling. Deze kostenontwikkeling hangt nauw samen met de instroom van gebruikers in het doelgroepenvervoer. De gemeente is verantwoordelijk voor het toelaten van deze gebruikers. De BVO DRAN moet het vervoer vervolgens organiseren. Daarom is een goede samenwerking cruciaal.
Dran
Balanstotaal
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal exploitatie
22.447
% deelname Beuningen
1,53%
Gemeentelijke bijdrage
342
Inventarisatie risico's
Weerstandsvermogen
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
De MGR is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven. De MGR bestaat uit het WerkBedrijf en ICT Rijk van Nijmegen.
Werkbedrijf
In 2019 is de uitstroom naar werk gedaald ten opzichte van de twee voorgaande jaren. Ons uitkeringenbestand is gelijk gebleven. Economische voorspoed leidt niet altijd tot een grotere uitstroom vanuit de bijstand naar werk. Dat komt doordat de vraag van ondernemers niet altijd aansluit op de kwaliteiten van de werkzoekenden die zijn achtergebleven in de bijstand. Dit vereist continue aandacht.
In 2019 heeft het WerkBedrijf wel meer parttimers, jongeren en mensen met een arbeidsbeperking kunnen plaatsen. Voor het onderdeel sociale werkplaats (SW) richt het WerkBedrijf zich vooral op het aanbieden van een werkplek die passend is voor de SW-medewerker, met passende werkzaamheden en werkomstandigheden. Op die manier kunnen werknemers naar vermogen werken en kan de arbeidsproductiviteit (toegevoegde waarde) omhoog. In 2019 zijn meer mensen uit de WSW uitgestroomd dan voorzien.Openbaar belang
We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk aan een gewone werkomgeving helpen.
IRvN
ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) heeft als doel samen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie te komen op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De samenwerking binnen de iRvN verliep goed. Activiteiten voor Beuningen waren de overgang naar nieuwe besturingssystemen, de aansluiting van de raadzaal op het netwerk en de start van de invoering van iBurgerzaken om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren.
Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
MGR
Balanstotaal *
22.523
Eigen vermogen
Vreemd vermogen *
22.523
Totaal exploitatie
94.697
% deelname Beuningen
6,24%
Gemeentelijke bijdrage
5.217
Inventarisatie risico's
6.605
% Weerstandsvermogen
38,67%
Risico tekort Beuningen
(x € 1.000)
* cijfers 2018 (2019 en 2020 niet beschikbaar)
- Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en Vitens, waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben tijdens de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG bank is een privaatrechtelijke organisatie en is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder heeft de gemeente Beuningen stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil BNG bank bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0.025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 137.509 miljoen
Dividend
Het dividend voor de gemeente Beuningen bedraagt € 40.014
(€ 2,85 per aandeel).Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 X € 76.45 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.073.358
Boekwaarde aandelen
€ 31.000
Stille reserve
€ 715.944
Vitens
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens is een naamloze vennootschap met een maatschappelijk belangrijk product. Ongeveer 5,7 miljoen mensen maken gebruik van de diensten van Vitens als waterleverancier. Vitens wil de kosten van drinkwaterwinning, -zuivering en -levering zo laag mogelijk houden en investeert in procesoptimalisatie en innovatie. Daarnaast staat de verduurzaming in het totale drinkwaterproces hoog op de agenda.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. Een directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van kwalitatief hoogwaardig drinkwater. De indirecte invloed uit zich bijvoorbeeld in het verbeteren van de biodiversiteit in de beschermde waterwingebieden.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0.416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 1.767 miljoen
Dividend
Het dividend voor de gemeente Beuningen bedraagt € 21.632
(€ 0,90 per aandeel).Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 X € 92.3 (eigen vermogen per aandeel) = € 2.218.430
Boekwaarde aandelen
€ 24.000
Stille reserve
€ 2.107.902
Naast bovengenoemde pakketten hebben we ook aandelen bij Leisurelands. De jaarrekening 2018 van Leisurelands is nog niet vastgesteld. De gegevens in onderstaande tabel zijn afkomstig uit het jaarverslag en de jaarrekening van 2017.
Leisurelands
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil voorop lopen in de recreatie- en evenementenmarkt door het continu verbeteren van de kwaliteit en het zo snel mogelijk inspelen op de veranderende wensen van de consument. Het thema Duurzaam Recreëren is het fundament onder al onze activiteiten. Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Deelnemende partijen
Partijen zijn 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling
Recreatieschap Achterhoek Liemers. Samen beheren zij 20 recreatiegebieden in Nederland.Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.Aantal aandelen gemeente Beuningen
5.148 van de 900.000 (0.572%)
Balanstotaal
€ 79.235 miljoen
Dividend
Bij de aandelen wordt geen dividend uitbetaald. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering. Vooruitlopend op de goedkeuring van de jaarrekening 2017 door de Algemene Vergadering stelt de directie voor het resultaat ten gunste te brengen van de algemene reserve. Dit is volgens afspraak met de aandeelhouders. We hebben dit voorstel in de balans verwerkt.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 88 = € 453.244
Boekwaarde aandelen
€ 5.000
Stille reserve
€ 453.244