Jaarrekening 2019

Paragrafen

Bedrijfsvoering

De maatschappij verandert steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. Door ontwikkelingen in de samenleving en technologie zijn informatiebeveiliging en privacy steeds belangrijker. We moeten onze inwoners en bedrijven snel en digitaal helpen. De voorbereidende werkzaamheden op de ontwikkelingen in 2020 zijn in de eerste helft van 2019 samen met de gemeenten Heumen en Berg en Dal opgepakt. In de tweede helft van 2019 is iedere gemeente hier toch weer autonoom beleid in gaan voeren. Denk aan de verplichtingen en eisen vanuit de Wet Digitale Overheid (WDO), overheidsbrede dienstverlening, Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en privacy.

Informatieveiligheid en privacy

Informatieveiligheid en het waarborgen van privacy krijgen steeds meer aandacht door de toename van (geautomatiseerde) gegevensverzamelingen, de taken in het sociaal domein en het daarmee toegenomen uitwisselen van veelal vertrouwelijke en geheime persoonsgegevens. In 2019 hebben we een aantal werkzaamheden afgerond rondom het verwerkingsregister en het proces rondom het melden van data security incidenten.

Ook zijn de Ensia (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) zelfevaluaties en DigiD pre-audits uitgevoerd. In 2020 voeren we de definitieve audit uit en rapporteren we over de stand van zaken rondom informatieveiligheid. We pakken aanbevelingen op en implementeren deze om vervolgens te starten met het nieuwe verantwoordingsjaar.

In 2020 gaat onze nieuwe Chief Information Security Officer (CISO) starten met de implementatie van de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO). Hij doet dit in samenwerking met onze collega’s in de regio. We stellen een nieuw informatiebeveiligingsplan op voor de periode 2021 t/m 2023, gebaseerd op de richtlijnen van de Informatie beveiligingsdienst (IBD).

Daarnaast blijven de benoemde Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de Chief Information Security Officer (CISO) nauw samenwerken om de beveiligings- en privacyrisico’s te beperken en het beveiligingsbewustzijn bij de medewerkers te verhogen.

Het informatiebeleid is nauw verweven met de visie op dienstverlening en bedrijfsvoering en uiteindelijk met maatschappelijke opgaven en de rol die de gemeente wil spelen voor haar inwoners.

In 2019 zijn een aantal projecten uit de projectenlijst Beuningen, Heumen en Berg en Dal uitgevoerd en afgerond. Een aantal andere projecten pakken we in 2020 op. Dit heeft te maken met het uiteengaan van de samenwerking met Heumen en Berg en Dal. In 2020 stellen we een nieuw informatiebeleidsplan op voor de periode 2021 t/m 2023.

In 2019 is de lokale wet- en regelgeving op archiefterrein geactualiseerd en we hebben stappen gezet op het gebied van digitale archivering, zoals de digitalisering van het werkproces bestuurlijke besluitvorming. Dit werken we verder uit in 2020/2021.

Aanbesteding Geo (geografisch) -domein

De intentie was er om in BHBD (Beuningen, Heumen, Berg en Dal)-verband één nieuw Geo-applicatielandschap te implementeren voor de drie gemeenten. Deze samenwerking is in 2019 beëindigd en daarmee is van een noodzaak van een gezamenlijke aanbesteding voor één GEO-applicatielandschap niet langer sprake.

GEO

Eind 2019 is de technische migratie naar BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) 2.0 uitgevoerd. Hierdoor zijn wij wettelijk aangesloten bij de Landelijke Voorziening BAG 2.0.
Nu de BHBD-samenwerking is gestopt, heeft Beuningen het contract met de huidige leverancier verlengd en is er geen belemmering meer om het project berichtenverkeer op te starten. Sterker nog, het heeft hoge prioriteit nu we de informatievoorziening voorlopig in Beuningen zelf op adequate wijze moeten vormgeven. Dat vraagt om het vrijspelen van beschikbare uren waar mogelijk. Door het automatiseren van het berichtenverkeer BGT-BAG-BOR ontstaat er structureel ruimte in de uren die anders nodig zijn voor team Informatie voor beheeractiviteiten BGT en BAG.
Voor 1 januari 2020 is het verbeterplan van de BGT wettelijk uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een uniforme BGT en een verbetering van de gegevenskwaliteit.

In 2019 zijn de processen voor Burgerzaken geïmplementeerd in een zaaksysteem. Dit was een tijdelijke situatie. Begin 2020 zijn deze processen geïmplementeerd in een vakspecifieke applicatie. In 2019 zijn ook de processen Meldingen Openbare Ruimte en Gevonden Voorwerpen geïmplementeerd in een zaaksysteem. Eind 2019 is een fulltime beheerder voor het zaaksysteem begonnen. Hiermee starten we in 2020 de verdere implementatie van zaakgericht werken en de doorontwikkeling van zaaksysteem.