Jaarrekening 2019

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Website en bewonersbetrokkenheid

In 2019 heeft de website een upgrade gehad. Daarmee voldoet de website aan wettelijke verplichtingen, onder andere eIDAS (Electronic Identification and Trust Services, lees: elektronische identificatie), Dienstenwet en Awb. Tien keer per jaar vindt een upgrade plaats.

Afgelopen jaar deed een afstudeerstagiaire onderzoek naar de externe communicatiekanalen van de gemeente Beuningen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat inwoners tevreden zijn over de huidige communicatiekanalen. Wel blijkt dat er meer behoefte is aan face-to-face communicatie.

Het social intranet is uitgebreid en heeft begin 2019 een upgrade gehad. Daarmee zijn er extra functionaliteiten. Ook zijn er extra groepen ontstaan in ‘Joost’.

Verder blijven sociale media aan constante verandering onderhevig en bekijken we elk jaar of het gebruik van de verschillende platformen, de content en webcare nog aansluiten bij de wensen van de organisatie en de maatschappij.

Bewonersbetrokkenheid is een onderwerp dat we in 2019 uitdiepten. Hoe kunnen we als gemeente onze (jonge) inwoners nog beter betrekken bij het op te stellen beleid? En vooral: wat vinden bewoners het beste werken? Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt dat een deel van de bewoners graag regelmatig meedenkt. Een ander deel wil juist digitaal hun mening geven. We willen bewonersbetrokkenheid op verschillende manieren mogelijk maken, maar daarvoor is eerst een visie nodig. We zijn hiermee aan de slag gegaan en gaan dit in 2020 verder uitdiepen met concrete acties.

We stimuleerden inwoners om hun project op te kunnen zetten. Denk aan de Beuningse Quiz en motiemarkt, vergaderingen Krachtig Winssen.

De gemeente bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet. Dat doen we onder meer door een zorgvuldig, snel en inzichtelijk proces neer te zetten vóór 1 januari 2021. We kijken kritisch naar de huidige procedures en de aanpassingen binnen de Omgevingswet. De initiatiefnemer en belanghebbende staan hierbij centraal.