Jaarrekening 2019

2. Jeugd

Doelen en financiën

Doel: We organiseren bijeenkomsten voor professionals (Sociaal Team en hulpverleners) om de ‘sociale kaart’ van Beuningen beter in beeld te krijgen.

Netwerklunches:
In 2019 hebben we ingezet op de organisatie van netwerklunches. Organisaties in Beuningen zijn hierbij gevraagd om een netwerklunch te organiseren, liefst op de locatie van de activiteit of organisatie. Naast een inhoudelijke presentatie van de organisatie of activiteit is er ruimte voor ontmoeting en kennisuitwisseling. De maandelijkse netwerklunch worden zeer goed bezocht door diverse organisaties, die in Beuningen werkzaam zijn.

Promotie van sociale kaart:
We breiden de promotie van voorzieningen op verschillende manieren uit. Zo stimuleren we het gebruik van 'Bob de Bot', een applicatie die eenzame mensen uit hun isolement moet halen. Ook maken we meer gebruik van de digitale informatieborden aan de toegangswegen van onze gemeente. We zijn gestart met digitalisering van de sociale kaart. Dit moet klaar zijn in 2020.
Uiteraard blijven de reguliere vormen van communicatie daarbij gehandhaafd, denk aan kanalen als lokale kranten, e-mail, sociale media en flyers. In 2019 is de nieuwsbrief voor het Sociaal Domein maandelijks breed verspreid.

Doel: Door vroegtijdig signaleren kunnen gaan wij op het juiste moment, de juiste hulp inzetten (zo licht en dichtbij mogelijk).

Activiteit: Samen met Jeugd GGZ-praktijken Aalsterveld Psychologen en Psychologisch centrum Thujapark hebben we een pilotproject ontwikkeld voor integraal aanbod van specialistische zorg en begeleiding voor jeugdigen met een psychische kwetsbaarheid en (risico op) verward gedrag. We gaan hierbij uit van het concept positieve gezondheid: jongeren in staat stellen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Het project brengt een structurele samenwerking tot stand tussen de twee Jeugd GGZ-praktijken en ons Sociaal Team. Hierdoor kunnen we tijdig passende zorg bieden, continuïteit van zorg waarborgen en escalaties voorkomen. De pilot wordt gefinancierd met een ZonMW subsidie. De subsidie loopt tot eind 2020. Het is de bedoeling om de pilot structureel te maken.

Activiteit: We laten jeugdzorg beter aansluiten bij passend onderwijs. We maken afspraken met jeugdzorg en onderwijs zodat (jeugd)hulp snel bereikbaar en aanwezig kan zijn binnen de scholen.
De samenwerking met scholen is geïntensiveerd. Een toenemende groep kinderen en jongeren kampt met sociaal-emotionele of gedragsproblematiek en school is bij uitstek de plek waar deze problemen zich manifesteren. Hierdoor is de druk op leerkrachten en intern begeleiders de afgelopen jaren steeds verder toegenomen. Aan iedere school is een contactpersoon van het Sociaal Team gekoppeld (schoolmaatschappelijk werker). De schoolmaatschappelijk werker zoekt samen met alle betrokkenen naar een oplossing op maat, waarbij het belang van de leerling, ouders én school tot zijn recht komt. Samen kijken we naar de problematiek van het hele gezin, en niet alleen naar een kind dat mogelijk zorg en ondersteuning nodig heeft. Op die manier kan er snel actie worden ondernomen om verergering van de situatie te voorkomen. 
De leerplichtambtenaar is de contactpersoon voor de voortgezet onderwijs scholen in de regio. Waar nodig wordt het Sociaal Team hierbij betrokken.

Activiteit: Je kunt afhankelijk zijn van 'verhuisgezinnen' en omdat sturing hierop niet mogelijk is zijn wij de pilot 'Gezinnen voor elkaar' gestart.
Deze pilot is gestart In 2019 gestart vanuit de middelen transformatiefonds. Vanuit het Sociaal Team en binnen de aanvragen voor Aangenaam kennis te maken hebben we de afgelopen jaren signalen gekregen dat er gezinnen zijn die behoefte hebben aan tijdelijke, laagdrempelige ondersteuning. Bij 'Gezinnen voor elkaar' wordt een gezin dat overbelast is (vraaggezin) gekoppeld aan een gezin dat ondersteuning wil geven (steungezin). De ondersteuning kan variëren van opvang van de kind(eren) voor een dagdeel tot een dag in de week, samen een dag per week weg gaan of kennis maken met de omgeving.

Met Gezinnen voor elkaar streven we de volgende twee doelen na: (1) het vergroten van de draagkracht van vraagouders door steun van een vrijwilliger die wekelijks het kind van de vraagouders een gastvrij thuis biedt en (2) het vergroten van de draagkracht van het kind door hem of haar een veilige, stabiele omgeving te bieden bij de steunouder.

In 2019 zijn we het eerste half jaar in april/mei gestart met de PR en de werving van steunouders. Voor de gemeente Beuningen hebben we een beperkt aantal gezinnen nodig om aan de vraag te voldoen. Toen we drie potentiële steunouders hadden gevonden, hebben we het Sociaal Team op de hoogte gebracht van 'Gezinnen voor elkaar'. In totaal hebben we in 2019 zes aanvragen gekregen voor deze pilot. Drie aanvragen bleken niet passend voor Gezinnen voor elkaar, drie andere trajecten bleken dat wel. We blijven zoeken naar passende gezinnen en zetten de pilot voort in 2020. Aan het eind van dat jaar volgt een evaluatie.

Activiteit: Afstemming jeugdhulp-onderwijs:
We ondersteunen passend onderwijs door de jeugdzorg hierop te laten aansluiten. We maken afspraken met jeugdzorg en onderwijs zodat (jeugd)hulp snel bereikbaar en aanwezig kan zijn binnen de scholen.
In 2019 is het schoolmaatschappelijk werk vanuit het Sociaal Team richting het primair onderwijs en gezinnen omgevormd tot vaste schoolcontactpersonen waarbij de samenwerking met scholen primair onderwijs is geïntensiveerd. Een toenemende groep kinderen en jongeren kampt met sociaal-emotionele of gedragsproblematiek. De school is bij uitstek de plek waar deze problemen zich manifesteren. Hierdoor is de druk op leerkrachten en intern begeleiders de afgelopen jaren steeds verder toegenomen.

St. Maartenschool:
Per 1 januari 2019 wordt de (Jeugdwet)zorg voor begeleiding en persoonlijke verzorging van St. Maartenschool-leerlingen verleend via een algemene voorziening. Gemeenten verlenen subsidie aan de Driestroom en TVN om samen met de school de noodzakelijke zorg efficiënt te leveren. Zo hoeven ouders niet meer langs de verschillende loketten en worden kinderen in de klassen geholpen op het (sterk gedifferentieerde) niveau dat ze nodig hebben. Dit geldt voor de leerlingen uit het Rijk van Nijmegen en het Land van Cuijk. Dit als aanvulling op de ondersteuning die de St. Maartenschool zelf biedt. Via het volgen van aantallen en vorderingen is in 2019 gekeken of kinderen en ouders tevreden zijn, op welke wijze we deze pilot kunnen voortzetten en tegen welke prijs dit kan in 2020 en daarna.

Het blijkt nu dat ouders niet meer via de bureaucratische loketten hoeven en dat er een eenduidig aanbod van jeugdhulp en onderwijs is. Deze vorm van capaciteitsfinanciering op de St.Maartenschool is nu een (landelijk en regionaal) voorbeeld hoe jeugdhulp en onderwijszorg elkaar kunnen versterken, ook richting andere onderwijsvoorzieningen in onze regio. Ouders zijn tevreden over de geboden zorg en ondersteuning.

ga terug