Jaarrekening 2019

3. Maatschappelijke ondersteuning

Doelen en financiën

1. Werken volgens het principe 'één gezin-één plan':
In overleggen binnen het Sociaal Team is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het integraal werken volgens het principe 'één gezin-één plan'. We hebben intervisiebijeenkomsten georganiseerd. Ook beleggen we het plan en leggen dit vast in het onderzoeksverslag.

2. We gaan uit van de eigen kracht van de inwoner en zijn of haar netwerk:
Het Sociaal Team is voor inwoners laagdrempelig bereikbaar en beschikbaar voor hulpvragen binnen het brede sociale domein. Als het nodig is, regelt het Sociaal Team toegang tot ondersteuning. Het Sociaal Team voert onder meer vraagverheldering uit, informeert inwoners, maar voert zelf ook gesprekken met inwoners om problemen tot een oplossing te brengen of een toenemende intensiteit van de zorgbehoefte te voorkomen. Het Sociaal Team werkt op deze manier aan bewustwording van inwoners over mogelijkheden in de eigen omgeving. Daarmee bevordert het Sociaal Team de zelfredzaamheid en regievoering van inwoners.

3. We verbeteren de positie van mantelzorgers:
Om mantelzorgers te ondersteunen, hebben we in 2019 de volgende activiteiten verricht:

  • Het Steunpunt Mantelzorg heeft 70 individuele contacten gehad met mantelzorgers.
  • Er zijn nieuwe activiteiten opgezet, zoals het organiseren van een diner voor mantelzorgers in Droom en een lotgenotengroep voor ouders die een kind hebben verloren. Dit is gebeurd in samenwerking met Meervoormekaar uit Wijchen en Indigo.
  • In juni is een actie geweest voor jonge mantelzorgers. We hebben verbinding gelegd met basisscholen om zo de jonge mantelzorger te bereiken. Deze verbinding behoeft verdere aandacht.
  • In oktober is een themabijeenkomst georganiseerd voor mantelzorgers. Op deze avond zijn verschillende filmfragmenten over verschillende types mantelzorgers getoond en dat vormde aanleiding voor veel gesprekken onder deelnemers onderling.
  • In 2019 zijn attenties als mantelzorgbloemetjes en cadeaubonnen verstrekt.
  • Gedurende 2019 hebben we continu mogelijkheden gecreëerd voor gesprekken, het krijgen van informatie of ontmoeten van lotgenoten. Ook zijn er activiteiten georganiseerd om mantelzorgers te ontlasten.

4. Doorontwikkeling Sociaal Team:
In 2019 zijn verschillende activiteiten verricht om het Sociaal Team verder te ontwikkelen. Zo is er geïnvesteerd in het aanscherpen van de werkwijze binnen het Sociaal Team. Werkprocessen en –afspraken zijn aangepast. Ook productafspraken moeten het Sociaal Team ondersteunen in het dagelijks werk. We hebben in 2019 een centrale verdeling van casuïstiek ingesteld. Daarmee hebben we meer overzicht op het werk dat er ligt.

In 2019 is voor elke huisartsenpraktijk, maar ook voor consultatiebureaus en scholen een vaste contactpersoon aangewezen binnen het Sociaal Team. Zo werkt het Sociaal Team nauwer samen met belangrijke partners uit het veld. Deze werkwijze biedt diverse voordelen voor de samenwerking binnen het sociaal domein. Het betekent wel dat het Sociaal Team meer tijd investeert in het onderhouden van contacten met netwerkpartners, bijvoorbeeld door aanwezig te zijn bij multidisciplinaire overleggen.

Het Sociaal Team heeft in 2019 meer geïnvesteerd in preventie en kortdurende ondersteuning. De gedachte hierachter was dat zorg en ondersteuning meer ‘aan de voorkant’ zou plaatsvinden, om te voorkomen dat (ernstige) problemen ontstaan die (duurdere) specialistische hulp nodig hebben. Hiermee werkte het team nadrukkelijker integraal.

Extra beschikbaar gestelde middelen voor het Sociaal Team
In 2019 was voor het Sociaal Team € 150.000 extra beschikbaar. Met deze middelen is extra formatie aangetrokken, zodat het Sociaal Team daadwerkelijk meer preventieve en kortdurende ondersteuning kon leveren. In de praktijk is het inzetten van preventieve en kortdurende ondersteuning door het sociaal team goed ingezet. De insteek was echter dat hierdoor minder trajecten voor individuele begeleiding uitgezet zouden worden bij de zorgaanbieders. In de praktijk komt dit niet tot uitdrukking in de cijfers. Dit komt doordat het Sociaal Team weliswaar meer kortdurende trajecten heeft verleend, maar tegelijkertijd geconfronteerd werd met een grote stijging van het aantal meldingen. Ten opzichte van 1 januari 2019 is het aantal meldingen bij het Sociaal Team met ongeveer 30% gestegen. Daar komt bij dat het Sociaal Team meer heeft geïnvesteerd in het onderhouden van contacten met netwerkpartners, zoals huisartsen en scholen. Door deze ontwikkelingen is het haast ondoenlijk een cijfermatige onderbouwing te geven voor het effect van de extra formatie die het Sociaal Team had. Wel is duidelijk dat deze formatie beslist nodig was om het Sociaal Team een adequaat antwoord te laten geven op ondersteuningsvragen van inwoners. Als gemeente hebben we immers de plicht om voldoende aanbod te hebben voor inwoners met een ondersteuningsvraag.

WIZportaal
In 2019 is incidenteel € 40.000 beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van WIZportaal. Het Sociaal Team gebruikt dit systeem om meldingen te verwerken. De beschikbaar gestelde middelen zijn in 2019 niet gebruikt. Wel hebben we werkprocessen verbeterd en is een manier gevonden om werkverdeling via WIZportaal te doen. Daarbij is de vraag gerezen of WIZportaal wel datgene kan bieden wat nodig is om het Sociaal Team zo efficiënt mogelijk te kunnen laten werken. Daarom is een traject gestart om na te denken over de vraag of in de toekomst met WIZ gewerkt blijft worden of dat een andere applicatie noodzakelijk is.

5. Adequaat aanbod aan preventieve en algemene voorzieningen:
We zetten preventieve voorzieningen in met het doel dat alle inwoners zoveel mogelijk zelfredzaam zijn en met eigen kracht tot oplossingen komen. Hierbij gaan we uit van bewustwording van burgers om gebruik te maken van eigen mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Dit betekent een brede inzet in wijken en dorpen met een breed aanbod aan preventieve voorliggende voorzieningen voor jeugdigen, senioren, maar ook groepen die zich sociaal buitengesloten voelen. We hebben hiervoor onder meer het volgende gedaan:

  • We organiseren netwerklunches waarin we organisaties in Beuningen vragen om tijdens een lunch een inhoudelijke presentatie te geven. Deze bijeenkomsten organiseren we bij voorkeur op de locatie van de organisatie zelf. Uitnodigingen zijn breed verstuurd. Zo kunnen betrokken partijen elkaar beter leren kennen en elkaar informeren over preventieve activiteiten en het beschikbare aanbod aan preventieve en algemene voorzieningen.
  • We hebben voor extra promotie verzorgd van preventieve en algemene voorzieningen. Bijvoorbeeld met de inzet van Bob de Bot en mailings aan betrokken partijen om ze te informeren over relevante activiteiten.
  • Met het project Lokaal Talent richten we ons op het tegengaan van eenzaamheid onder (jong)volwassenen. Lokaal Talent zoekt de doelgroep actief op en kijkt samen met de inwoner naar zijn of haar hobby's, wensen, talenten en behoeften. Op basis van deze bevindingen worden nieuwe activiteiten ontwikkeld of aansluiting gezocht bij huidige bestaande voorzieningen.  

6. Maatwerkvoorzieningen:
In 2019 hadden we een passend en dekkend aanbod aan maatwerkvoorzieningen. De algemene voorziening voor hulp bij huishouden is dit jaar afgeschaft en vervangen door een maatwerkvoorziening. Het Sociaal Team heeft op verzoek van een groot aantal inwoners gesprekken gevoerd om te bepalen hoeveel hulp bij het huishouden nodig was in hun individuele situatie. De maatwerkvoorziening maakt het mogelijk om de voorziening af te stemmen op de persoonlijke situatie van de inwoner.  
In 2019 is ook een nieuwe indicatierichtlijn opgesteld die het Sociaal Team handvatten geeft om een goede beoordeling te maken wat in een concreet geval noodzakelijk is.

In 2019 zijn we met aanbieders voor begeleiding in gesprek gegaan om te inventariseren of het mogelijk is om in Beuningen meer groepsactiviteiten op te zetten. Dit heeft ertoe geleid dat twee zorgaanbieders gezamenlijk een groep zijn gestart voor begeleiding, waarbij deelnemers in het bijzijn van een professional met elkaar in gesprek gaan. Positief effect van de groepsbegeleiding is dat deelnemers elkaar als ervaringsdeskundigen kunnen ondersteunen bij vraagstukken die ze in het leven van alledag (kunnen) tegenkomen.

Voor het doelgroepenvervoer hebben we een aanbesteding voorbereid voor het sociaal vervoer Wmo en het leerlingenvervoer. De voorlopige gunning heeft in 2019 plaatsgevonden. In deze aanbesteding zijn maatregelen genomen die de financiële houdbaarheid van het systeem moeten bevorderen zonder de kwaliteit aan te tasten.

7. Jeugdgroep-problematiek:
In 2019 zijn extra straatcoaches in dienst getreden bij stichting Perspectief. De samenwerking met 'Solution Support' is beëindigd. De straatcoaches zijn ingezet om contact te maken met de jongeren om daardoor overlast te voorkomen.

8. Wet inburgering: gezamenlijke verkenning van gemeenten in het Rijk van Nijmegen voor de nieuwe Wet Inburgering en voorbereiding van de pilot zelfredzaamheidsroute:
In de eerste helft van 2019 hebben de portefeuillehouders van de gemeenten in de regio Nijmegen opdracht gegeven voor het uitvoeren van een verkenning voor de nieuwe Wet inburgering. Daarvoor zijn gemeentelijk en regionaal gesprekken gevoerd met stakeholders maar ook met statushouders. De verkenning is vastgelegd in een regionaal procesplan. Daarna is een projectleider aangesteld om nader onderzoek te verrichten naar passende regionale inkoopvormen voor de leerroutes inburgering, schakelprogramma’s onderwijsroute, regionale regie op de onderwijsroute en regionale afstemming van intake, persoonlijk plan en gegevensuitwisseling. Deze verkenning is afgerond in het voorjaar 2020.

De gemeenten Berg en Dal, Heumen, Mook en Middelaar en Beuningen hebben in 2019 een projectplan opgesteld voor een groep statushouders die onder het huidige stelsel ontheffing hebben gekregen voor de inburgeringsplicht op basis van aantoonbaar geleverde inspanningen. Deze pilot ‘Z-route’ (zelfredzaamheidsroute) heeft tot doel deze groep zich te laten ontwikkelen met een heel gericht programma van praktisch taalonderwijs en participatie. Na het project moeten ze zich zelfstandig kunnen redden in de maatschappij en makkelijker kunnen doorstromen naar betaald werk. Inburgeraars die voor deze route in aanmerking komen, zijn in veel gevallen analfabeet (ook in hun moedertaal), laaggeschoold en/of laag leerbaar. Onder de nieuwe Wet moet voor deze groep ook een afzonderlijke leerroute worden ontwikkeld. Het Ministerie van SZW heeft dit plan goedgekeurd en gehonoreerd met een subsidie. In januari 2020 is de eerste groep gestart.

ga terug