Jaarrekening 2019

7. Bestuur en algemene ondersteuning

Doelen en financiën

Toekomstige samenleving:
In 2019 zijn diverse projecten en initiatieven van de grond gekomen, geïnitieerd en gerealiseerd door inwoners zelf. Denk aan de speeltuinen die door bewoners zijn geadopteerd, het kernwaardentraject om de sterke kanten van onze gemeente te verwoorden en het schaatsfestijn Beuningen On Ice.

Tevredenheid inwoners en ondernemers over gemeentelijke dienstverlening:
In 2019 zijn we verder in gegaan met het verbeteren van onze (digitale) dienstverlening. Na een pilottraject kozen we definitief voor een zaaksysteem om zaakgericht te gaan werken. Dit biedt inwoners en ondernemers de mogelijkheid om bij een aanvraag met DigiD via “‘Mijn Beuningen” zicht te krijgen op zaken die zij regelen met de gemeente. Dit bevordert de selfservice. Wanneer zij toch contact opnemen met de gemeente kan ons Telefonisch Informatie Centrum gemakkelijker antwoord geven over de stand van zaken van een zaak doordat de informatie ook intern gemakkelijker toegankelijk is.

Een bijdrage leveren aan de uitvoering netwerk RvN@ (Rijk van Nijmegen):
Een aantal jaren na de start van RvN@, zijn in 2019 ruim 1.300 bedrijven en organisaties in de regio verbonden (geweest) aan het netwerk. Zo zijn er bijeenkomsten georganiseerd waar ondernemers en studenten kennis uitwisselen en netwerken (RvN@Labs). Het Meeting of Minds festival trok meer dan 300 deelnemers. Een vast onderdeel op deze bijeenkomst is de ‘waarmaakstraat’. Startups, jonge bedrijven en studenten krijgen daar direct toegang tot de expertise uit het midden- en kleinbedrijf, diverse organisaties, overheden en onderwijsinstellingen.

Doorontwikkeling Sociaal Team 2 fte
In de praktijk lag de nadruk bij de doorontwikkeling van het Sociaal Team op de contacten met netwerkpartners en op preventie. Het Sociaal Team heeft weliswaar meer kortdurende trajecten verleend, maar zag zich tegelijkertijd geconfronteerd met een grote stijging in het aantal meldingen. Ten opzichte van 1 januari 2019 is het aantal meldingen bij het Sociaal Team met ongeveer 30% gestegen. Door deze ontwikkelingen is het haast ondoenlijk om een cijfermatige onderbouwing te geven voor het effect van de extra formatie bij het Sociaal Team. Wel is duidelijk dat deze formatie beslist nodig was om het Sociaal Team een adequaat antwoord te laten geven op ondersteuningsvragen van inwoners. Als gemeente hebben we immers de plicht om voldoende aanbod te hebben voor inwoners met een ondersteuningsvraag.

ga terug