Hieronder is globaal aangegeven of de afwijkingen van incidentele of structurele aard zijn. Het precieze karakter van de afwijkingen is niet altijd duidelijk aan te geven. Als uitgangspunt hanteren we: als een afwijking niet expliciet als incidenteel is aan te merken, dan beschouwen we het als structureel.
Analyse van het rekeningresultaat 2019 in € (+=voordeel/-=nadeel)
Analyse van het rekeningresultaat 2019 (Afwijkingen) | |||
---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | Structureel | Incidenteel | Totaal |
Programma Bestuur en algemene ondersteuning: resultaat begroting na de Herfstnota 2019 | 2.269.000 | ||
Programma 1 Werk en inkomen | 125.000 | ||
Hogere verstrekkingen kredieten en lagere aflossingen inzake bijstandsbesluit Zelfstandigen 2004 | -54.000 | ||
Lagere instroom in de IOAW en grotere doorstroom naar de AOW | 42.000 | ||
Lagere toestroom in Regeling Participatiewet en hogere rijksbijdrage | 146.000 | ||
Grotere uitstroom van mensen uit de Sociale werkvoorziening | 34.000 | ||
Minimabeleid: het kwijtschelden van leningen voor met name inrichtingskosten aan statushouders | -52.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | 9.000 | ||
Programma 2 Jeugd | -652.000 | ||
De extra middelen voor Peuteropvang zijn niet gebruikt omdat de "oude inkoopconstructie " nog van toepassing was | 72.000 | ||
Extra lasten door een toename van 30% van het aantal meldingen met daarbij meer multidisciplinaire overleggen. Er zijn zwaardere en duurdere trajecten voor de individuele voorzieningen Natura Jeugd | -276.000 | ||
Bij de "jeugd met verblijf is het aantal indicaties met 12% toegenomen, daarnaast zijn er tariefsverhogingen en na gekomen facturaties. Een afrekening over 2018 was € 24.000 | -465.000 | 24.000 | |
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | -7.000 | ||
Programma 3 Maatschappelijke ondersteuning | 152.000 | ||
Wet Inburgering: afname toestroom vluchtelingen | 45.000 | ||
Doorontwikkeling WIZ-portaal | 40.000 | ||
Het project Centering Parenting bij de GGD is niet uitgevoerd | 40.000 | ||
Stijging aantal cliënten, stijging van kosten en duurdere begeleidingstrajecten | -70.000 | ||
Hogere eigen bijdrage door toename cliënten | 37.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | 60.000 | ||
Programma 4 Welzijn en educatie | 805.000 | ||
Lagere boekwinst dan geraamd bij verkoop van voormalige school de Triangel | -100.000 | ||
De extra rijksimpuls rijk voor de versterking onderwijsachterstandenbeleid bij peuters wordt in 2020 besteed. Dit voordeel wordt via de reserve budgetoverheveling doorgeschoven | 162.000 | ||
Op het onderdeel openbaar groen resteert een voordelig verschil van € 680.000. Dit is grotendeels als incidenteel te beschouwen | |||
Voorbereiding groen Vording-2. Restant wordt gestort in reserve budgetoverheveling | 53.000 | ||
Vervanging groen. Dit betreft de budgetten voor 2018 en 2018. Dit voordeel loopt volledig via de reserve budgetoverheveling (deels 2018 € 139.000 en deels 2019 € 70.000) Kapvergunningen zijn in 2019 aangehouden en nieuwe aanplant is uitgesteld | 209.000 | ||
Onderhoud groen. Een deel komt ten laste van het budget 2018 en loopt via de reserve budgetoverheveling | 96.000 | ||
Onderhoud groen. Het budget 2019 voor het amendement groen is opgenomen in de reserve budgetoverheveling en beschikbaar voor 2020. | 200.000 | ||
Eenmalige voordelen op de overige onderdelen van het groenbestek | 36.000 | ||
Minder uitgaven eenmalige prioriteit monitoring openbare ruimte | 31.000 | ||
Overige verschillen product openbaar groen | 55.000 | ||
Lagere lasten bevordering sportdeelname (inzet laatste bedragen combinatiefuncties) | 40.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | 23.000 | ||
Programma 5 Omgeving | 1.012.000 | ||
Minder uitgaven voor uitgevoerd asfaltonderhoud en elementenverhardingen. Dit loopt niet meer via het wegenfonds | 58.000 | ||
Lagere aanslag waterschapslasten BSR | 41.000 | ||
Het geplande achterstallige onderhoud openbare verlichting wordt verder gerealiseerd in 2020. Deze kosten lopen via de bestemmingsreserve achterstallig onderhoud O.V. | 543.000 | ||
De baggerwerkzaamheden zijn uitgelopen vanwege aanvullende PFAS-onderzoek. De resterende werkzaamheden worden uitgevoerd in 2020. Dit loopt via de reserve budgetoverheveling | 268.000 | ||
Hogere lasten afvalinzameling en lagere vergoedingen voor gescheiden afvalinzameling. In principe moet de afvalinzameling kostendekkend zijn en de saldi lopen via de afvalreserve. Ze blijven normaliter buiten het rekeningsaldo en zijn dus als incidenteel aan te merken. Duidelijk is wel dat deze nadelen grotendeels van structurele aard zijn. Er komen vervolgvoorstellen bij de begroting 2021 omdat de afvalreserve inmiddels € 0 is. In 2019 is € 136.000 ten laste van het rekeningresultaat gebracht. | -217.000 | ||
Eenmalige prioriteiten voor geluidsonderzoek en milieubeleidsplan , alsmede uitgaven ten laste van de reserve duurzaam Beuningen zijn nog niet volledig besteed | 130.000 | ||
Eenmalige prioriteit objectenregistratie (GEO-informatie). Oude prioriteit BGT nog niet volledig afgerond | 53.000 | ||
Diverse eenmalige voordelen op verschillende onderdelen binnen het product bestemmingsplannen | 59.000 | ||
Bijdrage aan ODRN | -85.000 | ||
Lagere legesopbrengsten omgevingsvergunningen. Onder andere door het overboeken van de leges Zandwinning BP | -62.000 | ||
Afwikkeling zandwinning Beuningse Plas , inclusief ontvangen leges van baggeraar | 155.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | 69.000 | ||
Programma 6 Openbare orde en veiligheid | 15.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | 15.000 | ||
Programma 7 Bestuur en algemene ondersteuning | -370.000 | ||
Hogere toevoeging aan de reserve pensioenen wethouders door herberekening wegens lagere rekenrente | -862.000 | ||
Ambtelijke ondersteuning; management en overige algemene, niet functioneel verantwoorde uren. Alle salariskosten inclusief de stelposten worden allemaal als incidenteel aangemerkt | -179.000 | ||
Hogere algemene uitkering, onder meer transitie warmte, energieloket en daarnaast bijdrage langdurig psychisch medicijngebruik | 352.000 | ||
Hogere algemene uitkering voorgaande jaren | 53.000 | ||
Hogere kapitaallasten (vooral enkele extra afschrijvingen) | -81.000 | ||
De werkelijke kosten voor de geraamde prijsstijgingen en salarisstijgingen zijn per programma verantwoord, in tegenstelling tot de geraamde stelposten | 323.000 | ||
Stelpost onvoorzien, niet functioneel ingezet | 75.000 | ||
Lagere (administratieve) doorberekening van overhead-kosten | 61.000 | ||
Lagere advertentielasten / promotie. Deels loopt dit via een bestemmingsreserve | 41.000 | ||
Lasten rechtsgedingen en juridische bijstand | -45.000 | ||
Burgerzaken | -34.000 | ||
Storting in de reserve dubieuze debiteuren | -159.000 | ||
Stelpost salarissen (inzet voor begroting bedrijfsvoering) | 133.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | -48.000 | ||
Programma 8 Onroerende zaakbelasting | 88.000 | ||
De grondslag voor de OZB gebruikers is hoger dan begroot | 88.000 | ||
Programma 9 Overige eigen middelen | -372.000 | ||
Hogere ontvangen bijdragen voor glasvezel en digischermen | 55.000 | ||
Lagere uitgaven eenmalige middelen Kwaliteit Openbare Ruimte Centrum | 26.000 | ||
Resultaat grondexploitatie, vooral vrijval voorzieningen | 351.000 | ||
Hogere bedrag aan opgelegde aanslagen toeristenbelasting en forensenbelasting. Het betreft deels oude jaren en verder is voor deze aanslagen de voorziening dubieuze debiteuren verhoogd | 195.000 | ||
Eenmalige prioriteiten energie zijn nog niet (helemaal) uitgevoerd, met dekking uit reserve | 58.000 | ||
Lagere onttrekkingen aan reserves voor incidentele lasten op diverse programma's. De gemeente Beuningen heeft geen structurele mutaties met reserves | -1.041.000 | ||
Overige verschillen kleiner dan € 25.000,- | -16.000 | ||
Totaal afwijkingen | -526.000 | 1.329.000 | 803.000 |
Gerealiseerd resultaat | Structureel | Incidenteel | 3.072.000 |
Ramingen rekeningsaldo: | Structureel | Incidenteel | Totaal |
Primair | 50.000 | 50.000 | |
3e wijziging: Afvalinzameling | 27.000 | 27.000 | |
4e wijziging: Herfstnota 2018 | 132.000 | 132.000 | |
5e wijziging: Zomernota 2019 | 1.240.000 | -261.000 | 979.000 |
7e wijziging: Herfstnota 2019 | -578.000 | 1.659.000 | 1.081.000 |
Geraamd rekeningsaldo na wijzigingen | 844.000 | 1.425.000 | 2.269.000 |
Totaal afwijkingen | -526.000 | 1.329.000 | 803.000 |
Werkelijk rekeningsaldo (globale inschatting naar incidenteel en structureel) | 318.000 | 2.754.000 | 3.072.000 |