Bestuurlijke/ambtelijke ondersteuning | Begroting | Begroting | Werkelijk | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
voor wijziging | na wijziging | saldo | |||
in € (+=voordeel/-=nadeel) | |||||
Lasten | -2.449.547 | -3.246.027 | -3.371.303 | -125.276 | |
Baten | 528.124 | 528.124 | 474.797 | -53.327 | |
Saldo van baten en lasten | -1.921.423 | -2.717.903 | -2.896.506 | -178.603 | |
Product | Afwijking | ||||
Bestuurlijke/ambtelijke ondersteuning | -112.000 | ||||
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen (> € 25.000) per product | |||||
Het gaat hier om hogere kosten voor niet functioneel aan de programma's toe te rekenen ambtelijke uren. Dit betreft zowel indirecte kosten (management en dergelijke) als hogere algemene uren van de diverse afdelingen. Hierin zit ook een deel van de kosten inhuur, dat niet functioneel is toegerekend. | |||||
Bestuurlijke/ambtelijke ondersteuning | -67.000 | ||||
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen (> € 25.000) per product | |||||
Via een opslag overhead op het uurtarief belasten we een deel van deze kosten door naar ‘derden’ op basis van de tijdsregistraties. Hierbij werken we alléén met werkelijk verantwoorde uren voor grondexploitatie, investeringswerken, rioolbeheer en afvalinzameling. De overige ambtelijke uren verdelen we over de programma’s volgens begroting. Door stagnaties in de uitvoering van diverse projecten zijn er minder uren toegerekend naar deze vier onderdelen. Hierdoor is ook minder overhead doorbelast. |